هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند
سرخط خبرها

آخرین وضعیت پروژه آزادراه «حرم تا حرم» | گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد

  • کد خبر: ۱۸۵۱۴۶
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
آخرین وضعیت پروژه آزادراه «حرم تا حرم» | گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد
با وجود دستور‌های چندباره رئیس‌جمهور برای تکمیل آزادراه، گویا عزمی در مسئولان ملی، استانی و نمایندگان مجلس برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس‌جمهور درحالی در سفر اخیرش به مشهد معاون اجرایی‌اش را به پیگیری زمان‌بندی پروژه «آزادراه حرم تا حرم» به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم مسیر زیارت امام‌رضا (ع) مکلف کرد که این پروژه باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی پارسال به اتمام می‌رسید. پیرپروژه‌ای مانند این طرح ملی بیشتر از آنکه به مأمور پیگیری برای زمان‌بندی نیاز داشته باشد، تشنه اعتباراتی است که از پایتخت یا تخصیص نمی‌یابد یا تزریق قطره‌چکانی‌اش دردی از یک پروژه زخم‌خورده دوا نمی‌کند.

در فروردین پارسال هم در جریان نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان‌رضوی، پای این طرح در کنار چندین طرح ملی و استانی دیگر به تونل وعده و وعید‌های اعتباری مسئولان باز شد و با این حال تا امروز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است. صحبت آن روز‌ها جان‌گرفتن دوباره آزادراه حرم تا حرم از محل تهاتر نفت بود، اما دولت همان پارسال آب پاکی را روی دست مشهدی‌ها ریخت و با اختصاص فقط ۱۲۰ میلیارد تومان برای این طرح ملی در بودجه سالانه کشور، با زبان بی‌زبانی گفت که اهتمامی برای پایان‌یافتن این پروژه سیزده‌سال روی زمین‌مانده ندارد.

اما نکته جالب اینجاست که چند روز پیش از سفر رئیس‌جمهور به مشهد، معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی از لزوم بازطراحی تأمین منابع مالی این طرح به‌دلیل نارسایی‌های اعتباری آن خبر داده و گفته بود که این درخواست را به نهاد ریاست‌جمهوری ارسال کرده است.
جواد خدایی این را هم به خبرنگار ما گفته بود که «قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) با توجه به وضعیت اقتصادی امروز، ۷۰‌درصد تأمین اعتبار پروژه از سوی خود را درصد زیادی دانسته است.» گویا قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) خواهان کاهش سهم سرمایه‌گذاری‌اش در این پیرپروژه است و به نظر می‌رسد این خواسته قرارگاه در درخواست استان برای بازطراحی تأمین منابع مالی پروژه نیز بی‌‎تأثیر نبوده است.

۲۲۳ کیلومتر از این آزادراه باید در جغرافیای خراسان‌رضوی ساخته شود که تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و به گفته مسئولان کنونی خراسان‌رضوی، دلیلش هم این بوده که در اولویت پیگیری مسئولان پیشین استان نبوده است. با‌این‌حال، چندی است که یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، «حرم‌تا‌حرم» را در کنار شهر فرودگاهی و قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران در صدر فهرست پروژه‌های اولویت‌دار استان گنجانده است و مسئولان استان نیز در هر فرصتی تسریع در این پروژه‌ها را از مسئولان ملی مطالبه کرده‌اند.

مطالبات استاندار از رئیس‌جمهور

آخرین‌بار نیز همین چند روز پیش بود که نظری حضور رئیس‌جمهور را در مشهد برای بررسی وضعیت خدمت‌رسانی به زائران رضوی در دهه پایانی ماه صفر مغتنم دانست و در جلسه دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران که البته بدون دعوت از خبرنگاران برگزار شد، از آیت‌ا... رئیسی درخواست کرد که پروژه‌های قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، آزادراه حرم‌تا‌حرم و شهر فرودگاهی که لازمه توسعه خدمات حمل‌و‌نقلی به زائران و پیشرفت شهر مشهد است، سرعت بگیرد.
نظری با طرح سه درخواست مهم از رئیس‌جمهور تأکید کرد: قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، آزادراه حرم‌تا‌حرم و شهر فرودگاهی برای شهر مشهد بسیار مهم است و درخواست هماهنگی‌های بیشتر ملی، اختصاص بودجه لازم و تسریع در این پروژه‌ها را داریم.

آزادراه حرم تا حرم که مهر ماه سال ۱۳۸۹ کلنگش بر زمین خورد تا حلقه وصل حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد و حرم مطهر خواهرشان، حضرت معصومه (س) در قم باشد، البته در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هم مورد بی‌مهری بودجه‌ای قرار گرفت و آورده این پروژه ملی‌برای شهر و‌دیار سلطان خراسان تاکنون فقط یک نام بوده است.
حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که مأموریت معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای احیای این آزادراه مهم به چه اندازه به تصمیمی واقع‌گرایانه برای تخصیص اعتبارات درخور به این پروژه منجر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->